Når man skal lave en eventfilm, vil der altid være nogle helt centrale udfordringer. Derudover vil der også være områder man altid skal have for øje. Dette skal man for at slippe af sted med de bedst mulige optagelser. Det gælder om at klippe den fedeste film, der vækker følelser omkring eventet. Det er netop det, det handler om: Følelser. Man skal altid have i bagtankerne: Hvad vil jeg vise med denne film? Bagtanken skal være med til at  sende eventetes deltagere tilbage til den stemning, der var på dagen. Hvis man kan det, vil man styrke målgruppens forhold til sit brand. Et godt brandt giver gode muligheder for at få god omtale – og hvem vil ikke gerne have det?

Hvad indebærer den god eventfilm?

For at lave en god eventfilm handler det som sagt om at fange deltagernes opmærksomhed hele vejen igennem. En spændende eventfilm, vil kunne trække opmærksomhed og interesse fra folk som ikke var til stede på eventet. Dette vil ske, ved at deltagerne til eventet selvfølgelig vil gå ud og snakke om denne eventfilm til andre. Det er her den gode omtale kommer på banen. Men hvordan gør man det bedst muligt?

En af de helt store udfordringer med eventfilm er, at det er svært at planlægge og instruere – tingene sker ligesom bare, og de sker kun én gang. Det gælder derfor om at være på pletten og fange momentet. Derfor er det meget vigtigt, at man indgår i dialog med arrangøren, og får en tidsplan over de forskellige begivenheder til eventet. Man må aldrig bare møde op på dagen med kameraet, og håbe på det bedste. Man skal ikke være bange for at være lidt irriterende over for arrangøren – bare spørg ind til tidsplanen, detaljer, om der er særlige dele af eventet der er vigtige eller brugt meget energi på. Dette er vigitgt at vide i forhold til om der på selve dagen er nogen visse ting som skal dækkes skarpt på selve dagen. I bund og grund handler den gode eventfilm om at en ting. Nemlig:  Spørg, spørg spørg! Det kan som sagt godt være, at arrangøren til sidst synes det er irriterende, når de samtidigt står med afviklingen af et stort event; men de skal nok blive glade, når de får leveret den fedeste eventfilm.

Forberedelse til eventfilm

Forberedelse er vigtigt, og herunder gælder også, at du forbereder dit udstyr.  Det er vigtigtdu tager højde for hvilket grej / udstyr du skal have med. Husk på, at der findes meget grej og udstyr til at lave en eventfilm – lige fra gimbals til droner. Alt dette kan løfte den videografiske del af produktionen, men at det også skal give mening ift. både hvor lang tid man har til at filme på dagen, og om de fototekniske hjælpemidler rent faktisk løfter historien. Har man f.eks. 3 timer til at skyde en eventvideo, er det ikke altid fordelagtigt at have for meget grej med. Du skal hele tiden tænke på tiden.  For har du tid til at skifte mellem drone, gimbal, shoulderrigs og håndholdt? Eller kan du fint fortælle historien fra din shoulder rig?  Med andre ord, pas på med , at du ikke drukner i udstyr under din produktion.

I samme åndedrag er et godt råd, at du skal forsøge at få reserveret et rum du kan stille alt dit udstyr af i, på locationen. Eventvideo er et fysisk krævende format, hvor man løber meget rundt for at fange alle de gode stunder. Derfor er det godt at have et rum til alt sit udstyr. Der er blandt andet mulighed for ligge det ud på gulvet og hurtigt rigge om, skifte batterier og SD-kort osv – det er bare lidt nemmere, at arbejde fra bagsædet på en Skoda Fabia. Og så får man også et ’free-space’, hvor man lige kan sidde ned 10 min mellem optagelser og få en kanelsnegl. Og nåh ja, hav masser af batterier med, og hav altid batterier til opladning i dit free-space. Har du ikke så mange SD kort, er et godt råd også at have en laptop og en ekstern harddisk med samt kortlæser, så du kan læsse videomateriale af på den, hvis det begynder at knibe med pladsen på kortene. En lille note om optageformat – hold op med at plastre hele din produktion til i slowmotion! Alt for ofte ser man for tiden, at hele eventfilmen er skudt i slowmotion, hvor der klippes fra det ene smilende ansigt til det næste. Slowmotion kan være fedt nok, hvor det giver mening – f.eks., hvis nogen gør noget spændende med hænderne, eg. at filetere en laks eller blander en flot drink. Men husk altid, at have optagelser i real time med i din event video, og bland dem med slowmotion optagelserne. Det giver simpelthen en mere dynamisk film, der hjælper med at vække følelser hos seeren.